Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Studentkonto och trådlöst nätverk

Trådlöst nätverk

Lunds universitets trådlösa nätverk heter Eduroam. För att installera Eduroam loggar du in med ditt studentkonto med tillägget @lu.se. Du behöver även ställa in (konfigurera) din enhet för Eduroam. Läs mer på sidan om trådlöst nät:

Uppkoppling och trådlöst nät på Lunds universitets webbplats för studenter – Livet som student

Studentkonto – ditt IT-konto på universitetet

Du som är student vid Lunds universitet får ett studentkonto bestående av ett användarnamn och lösenord samt en e-postadress. Du använder ditt studentkonto för att logga in på din studentmail, på Studentportalen, på datorerna i studielandskapen, datorsalarna och på våra bibliotek i BMC och CRC. Genom att logga in med ditt studentkonto får du även tillgång till e-tidskrifter och e-böcker utanför campus. 

Så här aktiverar du ditt studentkonto (Lunds universitets webbplats för studenter – Livet som student)

Byta lösenord

Har du glömt ditt lösenord eller har problem att logga in på datorerna i biblioteket, studiecentrum, datorsalarna eller att identifiera dig på skrivaren, kan du behöva byta lösenord på ditt studentkonto.

Byt lösenord på passport.lu.se

Support

Behöver du hjälp med studentkonto, trådlöst nätverk? Vänligen kontakta Lunds universitets centrala IT-support för hjälp!

LU Servicedesk
Öppen mån–fre 08.00–17.00
servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se)
046-222 90 00

Supportguider
Du hittar supportguider på webbplatsen för Servicedesk/LU Support