Litteratursökning i databaser

Lunds universitet har många databaser för att hitta tillförlitlig litteratur, till exempel vetenskapliga tidskrifter. Du kan lätt se vilka databaser det finns inom medicin och hälsa i LUBsearch, Lunds universitets portal för universitetets alla e-resurser. I LUBsearch kan du också enkelt söka fram tidskrifter och e-böcker.

Hitta databaser, artiklar, uppslagsverk, medicinska ordböcker via LUBsearch

I LUBsearch kan du hitta databaser, vetenskapliga tidskrifter, uppslagsverk, medicinska ordböcker och lexikon. Bland annat finns Författningshandboken online och Visual body som innehåller tredimensionella bilder av människokroppens organ och system. Du kan också få fri tillgång till Norstedts alla ordböcker, till exempel Stora engelska ordboken.

Gå till LUBsearch på Lunds universitets webbsida

3 snabba frågor och svar

Viktiga medicinska och hälso databaser och e-böcker i anatomi

Vi har sammanställt ett urval av de viktigaste medicinska databaserna och e-böcker för dig. Bland annat finns Författningshandboken och Visual body, som innehåller tredimensionella bilder av människokroppens organ och system.

Lista på medicinska databaser och viktiga e-böcker på Lund universitets webbplats

När du är utanför campus behöver du logga in med ditt studentkonto för att nå kunna skriva ut artiklar i fulltext och läsa e-böcker. Du behöver inte logga in för att kunna söka i databaserna.

Behöver du hjälp?

Kontakta oss på biblioteket!

Du kan få hjälp med litteratursökning, sökstrategier, val av databaser, värdering av källor och referenshantering:

Boka handledning med bibliotekarie (webbformulär)