Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Studentkonto & trådlöst nätverk

Trådlöst nätverk

Lunds universitets trådlösa nätverk heter Eduroam. För att installera Eduroam loggar du in med ditt studentkonto på Eduroam.

Läs mer om Eduroam på Lunds universitets centrala webbplats

Problem med installation av Eduroam

Om du har problem med Eduroam kan du behöva installera ett nytt Eduroamcertifikat.

Lathund: Installation av nytt Eduroamcertifikat PC (PDF, 534 kB, nytt fönster)

Lathund: Installation av nytt Eduroamcertifikat Mac (PDF, 607 kB, nytt fönster)

Studentkonto

Du som är student vid Lunds universitet får ett studentkonto bestående av ett användarnamn och lösenord samt en e-postadress. Du använder ditt studentkonto för att logga in på din studentmail, på Studentportalen, på datorerna i studielandskapen, datorsalarna och på våra bibliotek i BMC, CRC och HSC. Genom att logga in med ditt studentkonto får du även tillgång till e-tidskrifter och e-böcker utanför campus.

Så här skaffar du studentkonto (länk till lu.se)

Byta lösenord

Har du glömt ditt lösenord eller har problem att logga in på datorerna i biblioteket, studiecentrum, datorsalarna eller att identifiera dig på skrivaren, kan du behöva byta lösenord på ditt studentkonto.

Byt lösenord på passport.lu.se

Lagring av filer

Behöver du lagra filer kan du använda OneDrive for business, som du hittar genom universitetets Officepaket.

Här kan du läsa mer om OneDrive for business

Här kan du läsa mer om vilka tjänster som ingår i universitets Officepaket. 

Du når Officepaketet och OneDrive for business via Studentportalen.

Support

Behöver du hjälp med studentkonto, trådlöst nätverk?
Vänligen kontakta Lunds universitets centrala IT-support för hjälp!

E-post: servicedesk [at] lu [dot] se

Supportguider
Du hittar supportguider på support.lu.se