Intyg för särskilda skäl - riktlinjer och exempel

Riktlinjer för intyg som styrker särskilda skäl

Intyget ska innehålla:

• Datum för utfärdande.
  • Sökandes fullständiga namn och personnummer.
  • Namn, titel, arbetsplats, kontaktuppgifter samt underskrift för den som skriver intyget.
  • Organisationens officiella dokumentmall.
  • Att de särskilda skälen som åberopas beskrivs i intyget.

Exempel på intyg

(Länkarna nedan går till Riksdagens webbplats.)

• Medicinska skäl: läkarintyg, psykologintyg
  • Sociala skäl: Intyg från myndighet exempelvis domstol, socialtjänsten
  • Vård av barn:
    - Moderskapsintyg barnmorska(graviditet)
    - Intyg från Försäkringskassan eller läkarintyg (barns sjukdom)
    - Personbevis sökande/barn från Skatteverket (föräldraledighet, barn under 12 år) Obs! Tänk på att ansöka om personbevis i god tid innan deadline för ansökan. Skatteverket skickar personbevis för barn med post till folkbokföringsadressen, vilket kan ta några dagar.
  • Värnplikts- eller civilpliktstjänstgöring:
    Inkallelseorder/beslut från Försvarsmakten eller annan myndighet. Vid pågående tjänstgöring hos Försvarsmakten ska tjänstgöringsintyg bifogas.
  • Militär grundutbildning enligt förordningen (2015:613) om militär grundutbildning: Inkallelseorder/beslut från Försvarsmakten. I det fall startdatum för utbildningen har passerats ska du utöver din kallelse till grundutbildning bifoga ett tjänstgöringsintyg från Försvarsmakten där det framgår att du har påbörjat din utbildning.
  • Studentfackliga uppdrag:
    Intyg från studentkåren eller ansvarig universitetspersonal där uppdraget och dess omfattning beskrivs. Period för uppdraget ska framgå.
  • Uppskjuten ledighet enligt lagen (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning:
    Beslut från arbetsgivare där uppskjuten ledighet enligt nämnda lag beskrivs samt hur länge ledigheten skjuts upp.
  • Tidsbegränsad provanställning enligt 12§ lagen (2012:332) om vissa försvarsmaktsanställningar eller tjänstgöring i Försvarsmakten för den som är anställd som tidvis tjänstgörande gruppbefäl, soldat eller sjöman enligt denna lag: Anställningsavtal och beslut/intyg från Försvarsmakten där tjänstgöringsperiod framgår.