Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Studentkonto, wifi och VPN

Studentkonto – ditt IT-konto på universitetet

Du som är student vid Lunds universitet får ett studentkonto bestående av ett användarnamn och lösenord samt en e-postadress. Du använder ditt studentkonto för att logga in på din studentmail, på Studentportalen, på datorerna i studielandskapen, datorsalarna och på våra bibliotek i BMC och CRC. Genom att logga in med ditt studentkonto får du även tillgång till e-tidskrifter och e-böcker utanför campus. 

Byta lösenord

Har du glömt ditt lösenord eller har problem att logga in på datorerna i biblioteket, studiecentrum, datorsalarna eller att identifiera dig på skrivaren, kan du behöva byta lösenord på ditt studentkonto.

Byt lösenord på passport.lu.se


Trådlöst nätverk (wifi) och VPN

Lunds universitet erbjuder trådlöst internet (wifi) via Eduroam och säker uppkoppling till universitetets nätverk via VPN (Virtual Private Network). VPN gör att du kan använda universitetets nätverk, oavsett var du befinner dig. Du behöver VPN för att få tillgång till vissa tjänster som kräver att du är ansluten via Lunds universitets nätverk.

 Läs mer på sidan om Wifi och VPN – Nuvarande student (Lunds universitets webbplats)

 

 

Support

Behöver du hjälp med studentkonto, trådlöst nätverk? Vänligen kontakta Lunds universitets centrala IT-support för hjälp!

LU Servicedesk
Öppen mån–fre 08.00–17.00
servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se)
046-222 90 00

Supportguider
Supportguider (webbplatsen för Servicedesk/LU Support)